Japonia a anuntat introducerea unor noi taxe de cazare in principalele orase si prefecturi, ca parte a unei strategii menite sa gestioneze cresterea rapida a turismului international. Decizia, anuntata pe 21 martie 2025, urmareste sa controleze impactul numarului tot mai mare de turisti si sa asigure sustenabilitatea pe termen lung a sectorului turistic al tarii. Iata, asadar,, ce trebuie sa stiti daca planuiti o calatorie in Japonia in viitorul apropiat.
Noile taxe vor intra in vigoare din toamna anului 2025 si se vor aplica in numeroase regiuni importante, inclusiv prefecturile Miyagi si Hiroshima, dar si in orasele din Hokkaido, Gifu si Shimane. Astfel, 24 de administratii locale din Japonia vor avea acum autoritatea de a impune aceste taxe de cazare. Orase ca Otaru, renumit pentru canalele sale pitoresti, si Gero, faimos pentru izvoarele sale termale, vor aplica o taxa pe noapte intre 100 de yeni (aproximativ 0,70$) si 500 de yeni, in functie de locatie. Grupurile scolare vor fi scutite de aceste taxe.
Introducerea taxelor de cazare urmeaza modelul adoptat pentru prima data de Tokyo in 2002 si extins ulterior la alte orase importante, precum Osaka si Kyoto.. Recent, Atami din prefectura Shizuoka a anuntat ca va implementa aceasta taxa incepand cu aprilie 2025, iar satul Akaigawa din Hokkaido ii va urma exemplul mai tarziu in cursul anului. De asemenea, prefecturile Chiba si Okinawa se pregatesc sa adopte masuri similare, semnaland o tendinta la nivel national de reglementare a cresterii turismului.
Kyoto, una dintre cele mai vizitate destinatii din Japonia, isi va ajusta si ea taxa de cazare, ridicand valoarea maxima de la 1.000 de yeni la 10.000 de yeni pe noapte pentru a face fata presiunii crescande a numarului mare de turisti. Aceasta masura reflecta provocarile tot mai mari cu care se confrunta destinatiile urbane, pe masura ce Japonia continua sa-si revina dupa pandemie si sa atraga un numar tot mai mare de calatori internationali.
In luna februarie 2025, Japonia a inregistrat un record istoric in sectorul turistic, cu peste 3 milioane de vizitatori straini intr-o singura luna – o crestere impresionanta de 16,9% fata de februarie 2024. Aceasta evolutie a fost sustinuta de evenimente precum sarbatorirea Anului Nou Lunar, care a atras turisti din China si alte parti ale Asiei. Totodata, oferta de sporturi de iarna din Japonia a continuat sa atraga vizitatori din Australia si Statele Unite, contribuind la cresterea numarului total de sosiri.
Desi majoritatea turistilor straini isi concentreaza calatoriile in principalele regiuni metropolitane ale Japoniei, precum Tokyo, Aichi si Kansai, autoritatile isi propun sa promoveze o distributie mai echilibrata a vizitatorilor pe intreg teritoriul tarii. Din ce in ce mai multi turisti care viziteaza Japonia pentru prima data se indreapta catre zonele urbane aglomerate, ceea ce genereaza provocari pentru infrastructura locala si locuitorii permanenti. Ca raspuns, autoritatile japoneze dezvolta masuri menite sa atraga turistii in regiunile rurale, reducand astfel presiunea asupra oraselor aglomerate si promovand explorarea destinatiilor mai putin cunoscute.
Aceasta initiativa privind taxa de cazare este parte a unei strategii mai ample a Japoniei de a echilibra cresterea economica generata de turism cu bunastarea comunitatilor locale. Prin diversificarea atractiilor turistice si gestionarea efectelor negative ale supraaglomerarii, Japonia isi propune sa dezvolte un turism mai sustenabil si mai inclusiv. Aceste eforturi sunt esentiale pentru a se asigura ca beneficiile economice ale turismului sunt resimtite pe intreg teritoriul tarii, minimizand totodata impactul negativ asupra destinatiilor populare.
In concluzie, masurile recente de introducere a taxelor de cazare subliniaza angajamentul Japoniei fata de dezvoltarea economica responsabila si sustenabila. Concentrandu-se pe promovarea turismului rural si gestionarea provocarilor cauzate de afluxul mare de vizitatori, Japonia isi contureaza un viitor in care atat calatorii, cat si comunitatile locale au de castigat.
Sursa foto: Pixabay







